گلدن فایل فایلینگی متفاوت با گلدن اولین نفر باشید که خبردار می شوید!

محل ساخت واحدهای ۳۵ متری در تهران مشخص شد

ساخت واحدهای ۲۵ متری تا ۳۵ متری جدیدترین طرح شهرداری تهران است که قرار شده وزارت کشور اقدامات لازم برای بررسی آن را انجام دهد.

  • تجارت نیوز
  • 1399-02-15

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها بازار مسکن تشنه تولید و افزایش ساخت‌وساز است به طوری که از هر برنامه ای برای بهبود وضعیت این بازار استقبال می‌کند. یکی از این برنامه‌ها طرح عجیب درباره ساخت واحدهای کوچک‌متراژ توسط شهرداری است که در این خصوص وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان به هیچ عنوان از این طرح استقبال نمی‌کنند و گارد ویژه‌ای برای اجرای آن گرفته‌اند به طوری که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی درباره این طرح اعلام کرده است که وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان این طرح را قبول ندارد.

الگوی مصرف برای ساخت واحدهای مسکونی ۷۵ متر است

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ساخت واحد‌های کوچک‌متراژ و یا کم‌متراژ ندارد، تصریح کرد: الگوی مصرف برای ساخت واحد‌های مسکونی در کشور ۷۰ تا ۷۵ متر است و ما برنامه‌ای برای ساخت این گونه واحد‌ها نداریم و البته ساخت این واحد‌ها را هم تایید نمی‌کنیم.

محمودزاده اظهار کرد: ساخت این گونه واحدها از سوی شهرداری تهران بوده و با توجه به آنکه موضوع مسکن بسیار مفصل است بنابراین نمی توان اعلام کرد که اجرای این طرح آیا می‌تواند برای بازار مسکن مناسب باشد یا خیر چراکه ساخت این‌گونه واحدها از لحاظ اجرایی متناسب با الگو مصرف نیست.

طرح ساخت مسکن ۳۵ متری منتظر تایید وزارت کشور

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه در طرح تفصیلی شهر تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، حداقلی برای واحد مسکونی از نظر مساحت تعریف کرده‌ایم، گفت: حداقل مساحت واحد مسکونی که برای شهر تهران تعریف شده ۳۵ متر مربع بوده و این یک طرح جدیدی برای تهران نیست و از قبل‌ها وجود داشته است.

او ادامه داد: چیزی که در طرح تفصیلی مصوب شده ۳۵ متر است و ما در سازمان نوسازی شهر تهران پیشنهاد داده‌ایم که کف مساحت این واحدها ۲۵ متر باشد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه پروژه‌ای که برای این طرح تعریف کرده‌ایم واحدهای کوچک به اندازه ۲۵ تا ۵۰ متری است، گفت: این طرح به شورای تامین مسکن برای بازآفرینی شهری که در درون وزارت کشور است پیشنهاد داده شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که وزارت کشور پیشنهاد ما را تایید کند مشوق‌هایی برای اجرای آن از جمله ساخت و استفاده از آن وجود دارد و ما در این خصوص ۲ پیشنهاد داده‌ایم.

گلپایگانی با بیان اینکه موضوع مسکن اجتماعی موضوعی است که در همه کشورها و نهادهای حاکمیتی برای اقشار کم درآمدی که امکان تامین مسکن ندارند انجام می‌شود، گفت: روش‌های مختلفی وجود دارد به طوری که مسکن‌های کوچک اندازه توسط نهادهای حاکمیتی ساخته می‌شود و بخش‌های که متولی تامین نیازهای سکونتی اقشار کم‌درآمد هستند به صورت برنامه‌ریزی شده در اختیار این افراد قرار گیرد.

روال رایج دنیا؛ مسکن ۳۵ متری برای زوج‌های جوان